هرودوت می نویسد: ایرانیان برای تقدیم نذر و قربانی به خدا و مقدسات خود مذبحی ندارند. آتش مقدس روشن نمی کنند و بر قبور شراب نمی پاشند، بلکه موبدان حاضر هستند و سرودهای مذهبی را می خوانند.
گزنفنون، دیگر تاریخ نویس یونانی نیز می نویسد: سپاهیان ایرانی به هنگام جشنها و به خصوص در حمله های نظامی، سرودهای خاص را می خواندند. وی می نویسد: ایرانیان دوره هخامنشی، نوعی موسیقی مخصوص جنگی داشته اند که در تحریک احساسات سپاهیان بسیار مؤثر بوده است و آلات موسیقی رزمی آنها مانند بوق، شیپور و طبل به همراه سرودهای مهیج به کار می رفته است. وی همچنین می نویسد، همانطور که هخامنشیان، موسیقی و سرودهای خاص جنگی داشته اند، بی شک با دیگر انواع موسیقی نیز آشنا بوده اند که از آن برای مواقع فراغت، تفریح و در جشنها و اعیاد استفاده می نمودند.
در این دوره، از سازهایی همچون انواع کوچک و بزرگ طبل، شیپور، چنگ، نوعی سنتور و چند نوع نی کوچک و نی چندگانه نام برده شده است. در رابطه با موسیقی مذهبی هخامنشی، هرودوت به قسمتهایی از کتاب اوستا اشاره می کند که در آن سرودها و مناجاتها در وقت عبادت اجرا می شده است.
< این جستار کامل خواهد شد )
درود
حضور دوباره تان مرا شاد نمود.
در تدارک تحقیقی جامع پیرامون چهار شنبه سوری هستم .
از شما تقاضا دارم مرا در این مهم یاری نمایید.
منتظر می مانم.
بدرود
درود
شادمان از رهنمودتان خواهان پژوهشی مشابه یلدا شب
پیرامون چهارشنبه سوری هستم
باشد که با حضور عزیزانی چون شما تسهیل در امورات این پژوهش پدید آید.
رهنمودهایتان رهگشای این مهم خواهد بود.
بدرود
درود
حضورتان شور انگیز است
براستی که هدف مطالعه، پژوهش و گرد آوری حقایق است
تاگاهی دیگر
بدرود
درود
جند صباحی پیرامون موضوع چهارشنبه سوری در کتابخانه ای مشغول تحقیق خواهم بود.
خوشحال می شوم اگر کتاب خاصی در این باب سراغ دارید پیشنهاد نمایید.
حضورتان سبز و تلاشتان پر ثمر باد.
سلا م
آیا هخامنشیان به غیر از وسایلی که نام بردید سازهای دیگری استفاده میکردند؟
درود بر شما دوست گرامی .
بی شک ساز های گوناگونی در آن دوران و در تمامی عمر ایران زمین وجود داشته ، آنچه بیان می گردد چیزی است که از تاریخ باقی مانده ، هنوز گوشه های بسیاری از تاریخ و تمدن آن دوران تاریک مانده است .
تارنمای هخامنشیان به روز شد